NAČÍTÁM... UPTIME: ...

Hráčem jsem od nepaměti, videohry jsou mým koníčkem, vášní a nově i zaměstnáním. Hrával jsem na různých platformách od Didaktika Gama až po PC, Playstation či Nintendo Switch, ve všech možných formách od stařičkých „digiher“, tamagochi až po virtuální realitu. Přiznám se ale, že hry na mobilních telefonech mne nikdy nějak nepřesvědčili. Moje největší herní zážitky na telefonu budou nejspíš had na Nokia 3310 nebo emulátor Gameboy Color na Nokia E65 na Symbianu, kde jsem hrával Pokémon Gold poté, co jsem svůj Gameboy Advance (kde jsou doby handheldů… asi můžeme poděkovat Candy Crush Saga aj.) potratil při běhu na autobus… 

bejkCry

Zcela mne minul trend různých Clash of Clans, Clash Royale, PUBG Mobile či Hay Day stejně tak mne zcela nechává chladným hraní na Facebooku. Existuje to ještě vůbec? Zmiňuji mobilní hraní z důvodu čerstvě oznámeného Alien: Blackout příp. Blizzard fiaska na Blizzconu s Diablo: Immortal a začínám se pomalu ptát pro koho tyto tituly jsou přesně určené? Naprosto rozumím nenáročným 2D titulům, kde si při čekání nebo volné chvilce zapnete na pár minut mobilní titul, naťukáte si stavění nových budov či jednotek, uděláte si jednu mapku v Kingdom Rush nebo porazíte pár protivníků v Hearthstone. Nicméně titul jako je Alien: Blackout či Diablo: Immortal už beru jako plnohodnotný titul, leč možná trochu okleštěn o pár mechanik a neumím si představit, že bych ve svém volném čase opustil svoji herní stanici a šel se natáhnout na gauč s podobnou hrou nebo ještě hůř se jim věnoval při jízdou MHD…

Nechci být nutně označen za hejtra, co si tu šel pobrečet, to vůbec ne. Mobilním hrám jsem dal šanci, ale nedokázal mne kdejaký titul udržet více jak 30 minut. Nevyhovuje mi ovládání, ergonomie telefonů a postoj těla při hraní. Buď ležím nebo sedím u stolu případně stojím a většinou čučím dolů na display. Nepřijde mi to vůbec komfortní, ale možná je to jenom mnou… a u mobilních „velkých“ her, které se na nás chystají se očekává, že to budete hrát asi trochu déle než pár minut denně. A proto se vracím k otázce komu jsou tyto tituly přesně určené? Standardní hráči budou nejspíš preferovat svoje konzole a herní mašiny za desetitisíce, pro casual hráče budou spíš určené tradiční mobilní hry typu Clash of Clans a podobně. Mno a lidé hrami nepolíbení a potenciální zákazníci mikrotransakcí, které jsou v mobilních hrách snad dnes již standardem, nové Diablo asi úplně nebude po chuti…

Co mě osobně mrzí jako hráče je to, že se začíná objevovat trend, kdy se vývojáři resp. vydavatelé orientují na mobilní trh s IP, které byly vždy tradiční pro velké herní platformy. Řeč peněz a statistika je silná, bohužel je to ohromný byznys a trend a můžeme očekávat, že toto bude pokračovat. Nebylo by to poprvé, kdy se původně PC titul dostal na mobily viz Need for Speed: No Limits, FIFA, Sims, C&C: Rivals či stařičký Dungeon Keeper… a víme, jak to často dopadá. Ostatně důvodem neúspěchu kromě agresivní monetizace si skoro myslím, že je další velký faktor jednoduše to, že fanbase těchto titulů je na jiných platformách a nechce se jakkoliv přeorientovávat na něco jiného. Proč také, že jo? Bučení na Blizzconu 2018 je toho důkazem…

Je otázka, kdy se tento trend zvrátí, zda-li by vůbec měl a jestli to tradiční hráči budou oceňovat. Sklopené hlavy hráčů mobilních her při turnajích v PUBG Mobile či Clash Royale na různých akcích a turnajích je takovou srandovní analogií nás hráčů, na tradičních systémech… 

bejkFeels