NAČÍTÁM... UPTIME: ...

Business se každého streamera či influencera časem dotkne ať se mu to líbí nebo ne, někoho více, někoho méně, ale v nějaké formě tam bude vždy…
Vzhledem k full-time a celkovému vnímání business stránky věci u influencerů či streamerů bych chtěl trochu popsat, jak to vnímám já, proč mám ten nebo onen deal či partnerství a proč to nemusí mít vždy tu “sellout” pachuť. Protože nic vás nedokáže víc nasrat, než když přijde támhle Jarda z Horní Dolní co kupuje random klíče za 1€ na grey-market eshopech, vytvoří si affiliate link, cpe vám ho na Discord a pak vás označí za sellout a toxic streamera, když ho smažete…

Reklama může mít mnoho podob a úplně zpočátku to může být velmi nenucené a přirozené. Ostatně věc typu “hej, tady máš klíč, zahraj si pokud se ti to líbí” je no-brainer a pro variety streamera to je krátkodobý content, který může otevřít vrátka pro další podobné spolupráce.
Co nicméně chci popsat je moje dlouhotrvající partnerství. Konkrétně s Michalem a jeho projektem Madmonq, protože si myslím, že to je exemplární příklad toho, jak by se takový business mohl dělat. Nebo je to sakra dobrej obchodník a očůral polovinu českého Twitche…

bejkS bejkLUL

Za dva roky, co spolu s Michalem máme uzavřenej kontrakt, se ke mě dostala řada názorů, které se nečetly úplně hezky. Sellout je oblíbenej termín na Twitchi a v řadě situacích je nálepkován právem, ale řada lidí pravý význam slova ani nezná. Spoustu z nás business stránku streamování chápe, obzvlášť pokud to člověk dělá full-time, nějak se ty nájmy platit musej a peníze jsou fajn. Spoustu lidí to nicméně až patologicky odmítá a okamžitě odchází, aniž by věděla důvody, proč takovej deal vůbec vzniknul. (Proč asi, chceme prachy LOL! Ehm…)
Pro mě osobně není obchodní partnerství jen o tom, že si pod stream hodím banner, párkrát o produktu kváknu do kamery a inkasuju měsíčně nějakou srandu do kasičky. Já chci znát nejenom produkt, za který svým xichtem defakto ručím, ale především lidi kolem dané značky, jejich příběh, proč vůbec začali něco takového dělat a vztahy s nimi chci mít na kamarádské úrovni. To vše s Madmonqem mám a myslím si, že u dalších business partnerství tam je vždy něco navíc než jen “hej, tady máte odkaz, LUL“.

Madmonq je hodně specifický v tom, a zmińoval jsem to i na Czech Internet Forum 2018, že osobně navštěvuje spřátelené streamery, zná jejich komunity, komunikuje s nimi, je jejich součástí a vymýšlí netradiční a často gamifikované kampaně, které respektují zavedená “pravidla” či mindset daných komunit. Do této doby jsem nikdy nezažil obchodní partnerství tohoto typu a to je i klíčem úspěchu na Twitchi, kam se horko těžko probojovávají další značky. Nebo je to záplavou Pepega emotů v chatu. Who knows?!
Ostatně má komunikace s Michalem po Messengeru často obsahuje různé memes, narážky na Twitch, tucty PepeHands a POGGERS a náš zprvu obchodní vztah přerostl do kamarádství, které bude trvat další roky i při situaci, kdybychom jeden z nás s naší činností přestali (čti už máme tolik peněz, že se na to můžeme do konče života vysrat…). Vyměnujeme si poznatky, naše dílčí úspěchy, zpětnou vazbu… si skoro myslím, že si s Michalem volám časteji,
než s Kačkou. Uh-oh.

A to si myslím, že je cíl každého streamera s jakýmkoliv dlouhodobým partnerstvím. Získat partnera-kamaráda, který respektuje váš obsah, styl a nesnaží se ho transformovat do něčeho, čemu nebudete nakloněni ani vy, ani vaše komunita a ve výsledku to bude bolest i pro samotnou značku. Madmonq je od počátku silně pro-Twitch a poté je jakákoliv spolupráce přeci jenom příjemnější… narozdíl od některých agentur, co ani netuší co je Kappa. Jakože wtf,
jakej je rok?

Velmi podobně mám situaci s Razerem, kde vše vzniklo na ryze osobním setkání, kde jsme si okamžitě s Pavlem sedli. Náš vztah k Razer produktům, oldschool hrám, otcovství a obzvlášť ke Quake je věc, která celkový vztah jen utužuje. Při takové skutečnosti prostě nemůže nevzniknout nějaká forma businessu. Je to jako s holkama… nejdřív je to jednorázovej flirt a úlet v posteli. Pak zjistíte, že vás to vlastně baví a najednou platíte alimenty. Ne, že bych
o tom něco věděl, že jo. Oops!

Je toho textu ještě málo, že jo? Nuže dobrá, jdeme na Affiliate aneb “zde máš odkaz, klikej a já z toho mám love”.

Affiliate tady, affiliate támhle, kdyby někteří mohli, tak maj affiliate vytetovanej i na čele. Osobně nemám rád ty affiliates, které existují jenom proto, že je mohu mít a mám za sebou silné stádo oveček, které na to budou klikat. Vidíme to na kdejakém streamu, YouTube kanálu, sociálních sítích…
Z mé strany je každý affiliate opodstatněn tím, že danou službu roky používám, je věrohodná a je navstěvována i samotnými fanoušky. Je to poté další
z win-win situací, která je prakticky bez přemýšlení a je jen na každém, kdo ji využije.

Je to pár týdnů, kdy jsem se stal GOG Partnerem. Oldschool hry? ✓ Využíváno mnou řadu let, stejně tak ostatními fanoušky? ✓ Dává to smysl a je to relevantní ke contentu či streamu, co tvořím? ✓ Tak o čem se tu potom bavíme?
S GOG jsem šel tak daleko, že jsem se s lidmi z GOGu setkal osobně, prodebatoval partnerství s influence, DRM, grey-market praktiky či jejich spolupráci s CDPR nad skleničkou vína ve Varšavě. Vztah s nimi udržuju prostřednictvím Linkedin, e-mail komunikace a nedávno jsem se potkal opět s několika lidmi
v Kalifornii. A to je přesně ten druh obchodních vztahů, za které se nemusím stydět, působí přirozeně a fanoušci to berou pozitivně. Nebo alespoň v to doufám…

bejkGG

Závěrem bych sem mohl sepsat nějaký apel na ostatní streamery, aby neuzavírali dealy jenom proto, že z toho mají krátkodobý zisk a půl roku na to danou značku zahodí, vykašlou se na ni, nebo dokonce na ni začnou plivat. Popravdě je mi to v zásadě jedno, jak kdo a s kým spolupracuje. Ale možná by poté nemusela být každá obchodní spolupráce, co streamer má, vystavena nějaké vlně negativního vnímání už jen z podstaty věci…

Howgh.